Af Katrine Friisberg

Johannes Egholm var 16 år, da han oprettede sin virksomhed. Han gik på efterskolen New Nordic Youth i skoleåret 2018/19, og i løbet af året havde han bl.a. solgt dronefotos og bygget hjemmesider for andre. Men der skulle ske noget mere. Han aftalte med efterskolekammeraten Lucas Damsgaard, at de ville prøve kræfter med en virksomhed med cvr-nummer med alt, hvad det indebærer af regnskab, fakturaer og hjemmeside.

De to venner blev den slags iværksættere, som går efter en idé, efter et hul i markedet. Godt nok var Johannes Egholms bedsteforældre landmænd, og han havde selv gået til hånde på et landbrug som ungarbejder, men det gjorde ham ikke just til ekspert. Alligevel spottede han, at der manglede et sted, hvor man kunne købe brugte reservedele til klassiske traktorer. Lucas Damsgaard kommer fra København og anede intet om traktorer. Men de blev enige om en arbejdsfordeling, hvor det primært var Johannes Egholm, som stod for at skaffe reservedelene. Traktorshoppen.dk blev født.

I Danmark kan unge under 18 år dog ikke oprette virksomhed uden dispensation. Da skoleåret nærmede sig sin slutning, og de ville i gang inden da, fik de lov til at oprette virksomheden i Johannes Egholms fars navn.

”Det var sjovt, spændende og meget udfordrende. Vi blev hurtigt presset på tiden, så vi kunne finde på at sidde oppe om natten og arbejde på det. Det måtte vi jo ikke, men det gjorde vi,” fortæller Johannes Egholm med en lidt tøvende latter.

De første salg gik igennem, mens drengene endnu gik på efterskolen.

Solgte virksomheden efter gymnasiet

Kammeraterne har drevet webshoppen, mens de har gået på gymnasie i hver sin ende af landet. Samtidig har Johannes Egholm brugt det samme cvr-nummer til at handle med landbrugs- og entreprenørmaskiner. For de to unge mænd har traktorshoppen.dk mest fungeret som en måde at øve sig på.

”Jeg har fået det med fra Traktorshoppen bare at kaste sig ud i det og prøve sig frem. Så længe man ikke kaster for mange penge i det, er det eneste, man risikerer, at spilde sin tid, og så kan man forhåbentlig lære af det,” siger han.
Nu, hvor de begge er færdige med gymnasiet, har de solgt virksomheden.

”Det er ikke de store penge, vi har tjent, men det har kunnet løbe rundt. Vi er tilfredse. Især når det er vores første virksomhed. Det, jeg ser værdien i, er det, jeg har lært af det,” siger han.

Johannes Egholm holder sabbatår nu og regner med at begynde på en videregående uddannelse efter sommerferien. Selv om han ikke er sikker på, hvad han skal læse endnu, vil han gerne kunne bruge det til senere at starte en virksomhed. Men han vil gerne have erfaring fra en eksisterende virksomhed først.

”Når man ikke rigtig har noget erfaring, begår man også mange fejl. Det er meget godt at komme ind i en eksisterende virksomhed og prøve det af. Men jeg har stadig interesse for iværksætteri. Det vil jeg gerne igen senere.”
62 %
flere unge mellem 18 og 29 år startede egen virksomhed i 2020 end i 2010. Kilde: Danmarks Statistik