Foto: Michael Drost-Hansen

29. februar 2024

Uddannelsesvejleder: "IBO-abonnement åbner elevernes øjne for nye uddannelsesveje"

Eleverne er blevet mere nysgerrige på deres uddannelsesvej, efter at Odsherreds Efterskole er begyndt at arbejde mere målrettet med brobygning og har tegnet et IBO-abonnement.

Tufting. Karise Efterskole. Foto: Trine Bukh

12. februar 2024

Gammelt håndværk giver ro og fordybelse

Som lærer på en specialefterskole er Sofie Hvid altid på jagt efter nye veje til at give sine elever mulighed for at opnå flow og mestring. Håndværket tufting og den over 80 år gamle Danellanål er noget af det, der virker allerbedst.

Konference om praksisfaglighed. Privatfoto

07. december 2023

Praksisfaglighed skal kobles til leg og dannelse

Hvis praksisfaglighed kobles med leg og dannelse styrker det elevernes læring. Desuden bør den praksisfaglige tilgang til læring benyttes i alle fag og ikke kun i håndværksfag, lød det på Efterskolernes konference.

Fjordlyst. Foto: Mikael Biehl Hansen

28. april 2023

Efterskole vil øge unges interesse for håndværksfag

Fjordvang Efterskole sender allerede fire ud af ti elever videre på erhvervsskoler. Med byggeriet af et nyt stort metal- og teknologihus skruer efterskolen endnu mere op for indsatsen for at sikre høj kvalitet i undervisningen i praktiske fag.

Iværksætteri. Illustration: e-Types/Freepik

24. februar 2023

Flere unge vil være iværksættere

En kulturændring i samfundet får flere unge til at springe ud som selvstændige, og en del af dem er drevet af en lyst til at gøre verden til et bedre sted. Skoler spiller ifølge eksperter på området en vigtig rolle i den udvikling.

Nordic Youth. Foto: Trine Bukh

24. februar 2023

Eleverne lærer at skabe værdi

Efterskolen New Nordic Youths grundlæggende værdi er entreprenørskab. Det handler mere om at skabe idéer og handling end om at starte virksomhed, fortæller skolens ene forstander.

Johannes. Foto: Tor Birk Trads

24. februar 2023

Johannes sprang ud som iværksætter på efterskolen

Johannes Egholm startede egen virksomhed, mens han stadig gik på efterskole. Som 20-årig har han allerede erfaring med at opbygge og sælge en virksomhed og drømmer om en fremtid inden for iværksætteri.

7 gode råd. Illustration: e-Types/Freepik

7 gode råd til skoler, der vil arbejde med entreprenørskab

Direktør for Fonden for Entreprenørskab Christian Vintergaard og direktør i Erhvervshus Sjælland Mads Váczy Kragh giver gode råd til, hvordan efterskoler kan gøre entreprenørskab til en integreret del af undervisningen på efterskolen.

Praksisfaglighed. Foto: Tor Birk Trads

11. januar 2023

Elever skal lære mere med hænderne

Efterskolerne får flere og flere praktiske fag på skemaet, hvor eleverne både skal bruge deres hænder og hoved. Det glæder Efterskolernes formand, som dog mener, at skolerne kan blive endnu mere ambitiøse på området.

Blaakilde_kunst. Foto: Tor Birk Trads

10. januar 2023

Blåkilde investerer stort i hånd og ånd

Med hjælp fra lokale pensionerede håndværkere sætter Blåkilde Efterskole en uge om året fokus på håndværk og håndarbejde. Formålet er at give håndens arbejde en større plads i elevernes liv og at øge deres trivsel.

Craft_Vojens. Foto: Tor Birk Trads

10. januar 2023

Craft-linje giver elever mere respekt for håndværk

Craft-linjen På Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskole er blevet populær. Her prøver eleverne forskellige former for håndværk af, kommer i praktik og får større indblik i mulighederne med en erhvervsuddannelse.