Af Claus Georg Kjær

Fra 3. januar 2024 er Mikkel Grønne tilknyttet Efterskolernes udviklingsprojekt 'Ny 10. klasse', der undersøger og udvikler rammerne for både 10. klasse og 10. årgang. Projektet løber i skoleårene 2024/25 og 2025/26 og skal skabe en bedre balance mellem boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab.

Det er hensigten, at projektets resultater kan danne grundlag for det efterfølgende politiske arbejde om en evt. modernisering af loven og bekendtgørelsen om 10. klasse.

Der bliver åbnet for ansøgninger om at deltage i projektet i løbet af januar 2024. 15-25 efterskoler kan deltage.

Mikkel Grønne har været efterskolelærer på Gribskov Efterskole i seks år og folkeskole- og friskolelærer i samlet fire år. Han har desuden været teambuilding-instruktør i fire år, hvor han blandt andet har udviklet et udeskole undervisningskoncept til grundskolen.

Han kommer fra en stilling som konsulent på projektet ’MakerVærket’, der er et udviklingsrum for projektbaserede og eksperimenterende tilgange til læring.

Mikkel Grønne er læreruddannet fra Frederiksberg Seminarium og har en Master i Socialt Entreprenørskab fra Roskilde Universitet.