Fortalt til Louise Wethke Buch

Vi var venner, da vi gik på Kongeådalens Efterskole. Ernst var kæreste med min værelseskammerat og var rigtig gode venner med min kæreste på efterskolen, så vi havde slet ikke øje for hinanden dengang. Efter efterskolen fortsatte vi hver vores liv og havde ikke kontakt i mange år. Da vi kom på Facebook, begyndte vores årgang at tilføje hinanden som venner, og Ernst og jeg blev også facebookvenner. I foråret 2014 sendte Ernst en kædebesked til mig – sådan en, man sender til alle sine facebookvenner. Jeg skrev til ham, at jeg gerne ville frabede mig den slags beskeder, og hvis han ville mig noget, måtte han sende en personlig besked. Det var lidt et surt opstød, for jeg hader sådan nogle kædebeskeder.

’Hvordan går det?’ skrev han så, og jeg svarede, at jeg lige var blevet skilt. ’Velkommen i klubben,’ skrev han, og så begyndte vi at skrive sammen.

Der opstod amoriner i luften, og vi fandt ud af, at vi begge havde billetter til Volbeat den sommer, så vi aftalte at mødes inden koncerten og drikke en fadøl sammen. Det var dejligt at se hinanden igen, og vi endte med at stå sammen under hele koncerten. Bagefter kørte Ernst hjem til Esbjerg, og jeg kørte hjem til Hedensted, men vi var ikke i tvivl om, at vi skulle se hinanden igen. Vi kørte frem og tilbage mellem Esbjerg og Hedensted, men vi skulle ikke være kærester, for Ernst havde virksomhed i Esbjerg, og jeg havde hus og børn i Hedensted. Indtil vi fandt ud af, at vi ikke kunne komme uden om det.

Vi blev kærester i oktober 2014 og holdt en gensynsfest for årgangen på efterskolen i november, som blev en kæmpe succes. Da de andre fandt ud af at, vi var blevet kærester, troede de først, det var en joke. Den havde de slet ikke set komme – og det havde vi jo heller ikke. Men der er ingen tvivl om, at vi har et fælles, fundamentalt værdisæt, som stammer fra vores tid på Kongeådalens Efterskole.

Det udviklede sig meget hurtigt fra sjov og flirt til, at vi skulle finde ud af at sammenbringe to familier. I hele 2015 pendlede vi mellem Hedensted og Esbjerg, indtil jeg fik et job i Esbjerg og sammen med mine to børn flyttede sammen med Ernst. Vi blev gift i 2016, hvor tre af vores nære venner fra Kongeådalens Efterskole var med til brylluppet. Vi ser stadig min værelseskammerat fra efterskolen, som Ernst var kæreste med dengang, og hendes mand. De fandt også sammen mange år efter efterskolen og har en historie, der ligner vores.

Blå bog

• Mariann Norup Blok Kristensen, 50, IT-partner
  • Ernst Blok Kristensen, 51, teknisk serviceleder og næstformand i bestyrelsen på Kongeådalens Efterskole
  • Gik på Kongeådalens Efterskole sammen årgang 1986/87, hvor Ernst var andetårselev