Af Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen

Efterskolernes Dag er netop overstået, og ifølge de tilbagemeldinger, jeg har fået, har der været mange besøgende på vores efterskoler. Og selvom det ikke er en helt almindelig hverdag den søndag, er jeg overbevist om, at dagen alligevel giver en fornemmelse af den store mangfoldighed, der er i skoleformen. Vi er fælles om at være forskellige.

Ud fra mediernes interesse er Efterskolernes Dag i hvert fald blevet en fast begivenhed for mange familier i hele landet. Både de skrevne medier, DR, TV 2 og de regionale medier var på pletten og fandt hver deres indgang til at fortælle efterskolehistorier. Det helt gennemgående tema i år var energipriserne og de tiltag, hver enkelt efterskole gør for at undgå, at gas- og elpriserne slår bunden ud af budgetterne.

Vi har som efterskoler vidt forskellige forudsætninger, planer og tiltag. Og vi har friheden til at finde egne løsninger, som vi også talte om på vores digitale ledermøde i sidste uge. Vi skal respektere de efterskoler, hvor udfordringerne er ekstra store. Samtidig er jeg glad for den store vilje til at kæmpe for at løse udfordringerne, inden ugeprisen sættes op.

Jeg brugte søndagen til at følge med i mediernes dækning af dagen, og jeg er dybt fascineret af de mange eksempler på, hvordan I involverer eleverne i energikrisen. Kortere og færre bade, fokus på lys og varme, ovnfri dag i køkkenet og et blik på årsplanen for at se, om der kan skæres i aktivitetsmængden. Måske er løsningerne ikke helt nok, men de må være afsættet. For mig at se er det kernen i efterskoledrift. Vi lever sammen med eleverne i det år, de er på efterskole. Med hverdagsrutiner, glæder, fester, sorger og udfordringer. Nu er vi alle udfordret på energipriser – både på efterskolerne og i hjemmet, og så må vi sammen løse udfordringerne. At lære eleverne at tage medansvar for de udfordringer, taler lige direkte ind i efterskolernes hovedsigte om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.