Af Louise Wethke Buch

På vejlederkonferencen 2022 tog vejledere fra landets efterskoler afsked med Lis Brok-Jørgensen, som går på pension ved udgangen af året efter 18 år hos Efterskolerne. Hendes afløser bliver Helene Valgreen, som kommer fra en stilling som chefkonsulent og teamleder i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) i Børne- og Undervisningsministeriet. Hun starter hos Efterskolerne 1. november 2022.

Helene Valgreen har en Ph.d. i vejledning fra Aarhus Universitet og har bl.a. tidligere været formand for Danmarks Vejlederforening og leder af et større vejledningsprojekt i Folkehøjskolernes Forening (FFD). Hos Efterskolerne skal Helene Valgreen være med til at sætte en ny retning for foreningens arbejde med vejledning.

”Efterskolerne har et unikt vejledningsrum for elevernes refleksion og afklaring. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med landets efterskoler om, hvordan vejledning i endnu højere grad kan tænkes sammen med skolernes fag og øvrige virke for at skabe sammenhæng for eleverne og bygge bro til deres næste uddannelsesdestination. Og så skal vi selvfølgelig fortsætte den fine tradition med et festfyrværkeri af en årlig vejlederkonference,” siger Helene Valgreen.