Børne- og Undervisningsministeriet har opdateret retningslinjerne for bl.a. efterskoler.

De nye retningslinjer gælder fra og med søndag d. 28. februar. Retningslinjerne gælder både for de åbne efterskoler i Nord- og Vestjylland samt på Bornholm (suppleret med regionale retningslinjer) samt for de efterskoler i resten af landet, der holder åbent for sårbare elever.

Når alle efterskoler forhåbentligt snart kan åbne fuldt ud, vil det også være de retningslinjer, der kommer til at gælde for skolerne, med forbehold for løbende ændringer.

Retningslinjerne er skærpet nogle steder, bl.a. er anbefalingen om 1 meters afstand fra efteråret ændret til 2 meter. Anbefalingen kan bl.a. fraviges inden for primærgrupper, i undervisningen efter behov samt mellem lærer og elever i omsorgssituationer.

Som noget nyt er der nu krav om, at gæster på skolen skal bære mundbind eller visir. Det gælder også forældre, som dog anbefales at aflevere uden for skolen.

Eleverne skal fortsat organiseres i primærgrupper med 25-30 elever med udgangspunkt i elevernes bo-områder.

Der gives almindelig undervisning (mindst 21 timer mv.), medmindre overholdelse af de sundhedsmæssige anbefalinger nødvendiggør, at man overgår til nødundervisning.

Eleverne opfordres til at blive på skolen i længere perioder ad gangen. Elevernes trivsel bør dog vægte højest, og derfor er der fortsat mulighed for at komme hjem, når det skønnes nødvendigt.

Der må ikke påbegyndes kurser af under 3 ugers varighed – dvs. ingen camps i påskeferien.

Der er med de nye retningslinjer også åbnet for, at lukkede skoler kan afholde trivselsgrupper med 1 lærer og op til 4 elever, der mødes fysisk. Læs mere i denne artikel.

For retningslinjer vedrørende test henvises til særskilt artikel herom.

Vi skal også gøre opmærksom på, at myndighedernes anbefaling om at aflyse sociale arrangementer samt lejrskoler og studieture er forlænget til og med 5. april.

Efterskoler er fortsat undtaget fra det lille forsamlingsforbud på 5 personer for alle aktiviteter på skolen. Tilsvarende er efterskoler undtaget uden for skolen, når der er tale om undervisning eller pædagogisk tilrettelagt samvær. Hvis eleverne i deres fritid færdes uden for skolen, gælder forsamlingsforbuddet på 5 personer.

Skriv til raadgivning@efterskolerne.dk eller ring til Efterskoleforeningen ved spørgsmål. Vi opdaterer løbende på coronasiden.

Vi forventer at holde ledertræf onsdag d. 10. marts over middag, hvor retningslinjer og regler om test vil blive gennemgået. Alle skoler vil modtage en særskilt invitation hertil senere.