Af Mette Lystbæk

1. 10 gode råd til nye efterskoleforældre

Som ny efterskoleelev er der meget nyt at lære og forholde sig til. Det gælder også for nye efterskoleforældre, som sender deres børn af sted hjemmefra for at bo et år på en efterskole. I starten af skoleåret var der ti gode råd at hente til forældrene om alt fra hjemve til regelbrud og radiotavshed, som nogle forældre oplever, når de sender deres barn på efterskole for første gang.

2. Nu kan udsatte familier søge støtte til deres barns efterskoleophold

Det var en kærkommen håndsrækning, da Egmont Fonden tilbød udsatte familier at søge støtte til egenbetalingen af et efterophold. Stipendieordningen 'En Håndsrækning' har støttet udsatte familier med hjælp til betaling af efterskoleophold siden 2017.

3. Her er Efterskolernes nye bestyrelse

Efter to år med corona var Efterskolernes generalforsamling endelig tilbage i sin vante form med omkring 1200 deltagende efterskolefolk i marts 2022. Her blev to nye medlemmer valgt ind i Efterskolernes bestyrelse for en 3-årig periode, og Torben Vind Rasmussen blev genvalgt som formand.

4. 3 elever: Vi fandt den rigtige efterskole på Efterskolernes Dag

Som kommende efterskoleelev kan det være svært at vide, hvordan man vælger den helt rigtige efterskole. Inden Efterskolernes Dag 2021 var der heldigvis gode råd at hente fra nuværende efterskoleelever, som fortalte, hvad der havde været afgørende for dem, da de selv skulle tage valget.

5. Bortvisning er et pædagogisk nederlag

Når vi har med børn og unge at gøre, har vi et udvidet ansvar. Vi må forpligte hinanden på dannelsesopgaven – også når de unge fejler, mener Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen. Det skrev han om i skoleårets mest læste formandsbrev.

Læs eller genlæs artiklen her

6. 5 døgn med Høngs forstander: "Dér er jeg overbevist om, at vi skal hjem hurtigst muligt"

Forstander på Høng Efterskole, Thorkild Specht, kommer nok ikke til at glemme skolens skitur i januar 2022, hvor den ene elev efter den anden fik corona. Vi fulgte ham i 5 døgn, der blev noget mere dramatiske end forventet.

7. Her er kandidaterne til Efterskoleforeningens bestyrelse

Tre kandidater stillede op til to bestyrelsesposter på Efterskolernes generalforsamling i marts 2022. Desuden genopstillede Torben Vind Rasmussen som formand. Forud for generalforsamlingen fortalte de, hvad de ville bidrage med i bestyrelsesarbejdet.

8. 3 aktiviteter, der styrker fællesskabet i starten

Når et nyt elevhold starter, kan nervøsitet, generthed og frygten for at være uden for fællesskabet fylde meget hos nogle elever. I starten af skoleåret var der konkrete øvelser at hente for at hjælpe eleverne godt ind i både de store og små fællesskaber.

9. Rekordoptag på landets efterskoler

Der blev endnu engang sat ny rekord, da 31.745 elever startede på efterskole i august 2021, og det glædede formand Torben Vind Rasmussen: "Det er utroligt positivt, at flere unge bruger et år på at udvikle sig personligt og fagligt i et forpligtende fællesskab," udtalte han i forbindelse med skolestarten.

10. Forstandere: Det væltede ind på Efterskolernes Dag

Efter coronaaflysningen i 2020 kunne skolerne igen åbne dørene til Efterskolernes Dag søndag 26. september 2021. Tre forstandere kunne tælle flere besøgende end normalt, og de fortalte, hvad de gjorde for alligevel at skabe ro og nærvær på besøgsdagen.