Af Louise Wethke Buch

1. Corona satte en stopper for at afholde Efterskolernes Dag fysisk
20.000 spændte familier skulle søndag 27. september 2020 have været på besøg på landets efterskoler til Efterskolernes Dag. Sådan blev det ikke, for et stigende smittetal i efteråret betød, at dagen måtte aflyses fysisk. Det blev skoleårets mest læste artikel.

Læs her, hvordan fire skoler håndterede aflysningen af Efterskolernes Dag

2. En Håndsrækning til udsatte elevers efterskoleophold
For femte år i træk uddelte Nordea-fonden i år penge til udsatte elevers efterskoleophold. Normalt uddeles 60 stipendier, men til næste skoleår får 85 familier økonomisk støtte til at sende deres børn på efterskole. Andenpladsen går derfor til en glædelig nyhed om, at endnu flere familier har fået støtte til et efterskoleophold.

Læs historien om Freja Astrup Lind, der på efterskolen fik et ny start med støtte fra En Håndsrækning

3. Nordjysk forstander om fem intense dage, da Nordjylland lukkede ned
Eleverne på de nordjyske efterskoler blev bedt om at blive på skolerne i fire uger, da Nordjylland torsdag 5. november lukkede ned. Men hvad gør man som forstander, når myndighederne udstikker retningslinjer, som man både mener er i strid med Grundloven, efterskolernes hovedsigte og ens egne værdier? Vi fulgte forstander på Skyum Idrætsefterskole i Thy, Svend Hagelskjær, i de fem mest intense dage i sin forstanderkarriere.

4. Carpark North-forsanger, Lau Højen, om efterskolevenskaber
Den fjerde mest læste historie er et pusterum fra corona og retningslinjer. Lau Højen beskriver her sit efterskoleophold på Mellerup Efterskole og venskaberne derfra som den smukkeste underlægningsmusik til resten af sit liv. Det var på Mellerup Efterskole, to tredjedele af Carpark Norths bandmedlemmer mødte hinanden.

5. Nye bestyrelsesmedlemmer efter digital generalforsamling
Efterskolernes generalforsamling 3. oktober 2020 var på mange måder anderledes end den, vi kender. Coronarestriktionerne gjorde, at generalforsamlingen blev udskudt fra marts 2020 og afholdt digitalt i oktober samme år. Siden da har Efterskolerne afholdt endnu en generalforsamling lørdag 29. maj, hvor to nye medlemmer blev valgt til bestyrelsen.

Læs om Efterskolernes nye bestyrelse her

6. Det mest læste formandsbrev var med håb om genåbning
”Lad os sammen gå ud af januar måned med håbet om, at vi snart får genåbnet efterskolerne og samfundet,” skrev formand Torben Vind Rasmussen i sit formandsbrev 28. januar. Det samme håb havde efterskolerne, forældrene og ikke mindst eleverne, som måtte vente med at åbne dørene til 1. marts for de nordjyske, vestjyske og bornholmse efterskoler og 15. marts for resten af landets efterskoler.

Se billeder af genåbning og gensynsglæde på tre efterskoler her

7. Glæde over hjælpepakke til efterskolerne
Syvendepladsen er også en historie fra nedlukningen og går til nyheden om, at forældre til efterskoleelever kunne få op til 1000 kr. om ugen i refusion, mens eleverne var hjemsendt, og at skolerne kunne få kompensation, hvis de oplevede frafald på grund af nedlukningen.

8. To nye efterskoler åbner på Fyn
Dette skoleår bød også på forandringer i efterskolelandskabet med nyheden om, at to nye efterskoler åbner på Fyn i sommeren 2021. Vi glæder os til at følge med, når Baaring Efterskole og Højskole tæt på Middelfart og Sports Academy Denmark i Odense åbner dørene for eleverne.

Læs her, hvor forstander Thorsten Matthiesen fortæller om tankerne bag Sports Academy Denmark

9. Gode råd til at holde humøret oppe i hjemmeskolen
Hvordan kommer man igennem endnu en dag med onlineundervisning i sengen, når man savner sine efterskolevenner, og fællesskabet på efterskolen? Fire tidligere elever, der havde prøvet at blive hjemsendt sidste skoleår, gav deres bedste råd til dette års elever og trøstede dem med, at den sidste del af skoleåret ville blive uforglemmeligt.

10. Genåbningen blev en rutsjebanetur for vestjysk forstander
Uvished, glæde, kaos og lettelse. Det var den følelsesmæssige rutsjebanetur, forstander på Staby Efterskole, Anders Boll Mikkelsen, var på, da vi fulgte ham i 11 dage, fra han fik nyheden om, at bl.a. de vestjyske efterskoler måtte åbne 1. marts 2021. ”Pludselig er vi den skole, der er i vælten,” sagde Anders Boll Mikkelsen, da skolen kort efter genåbningen testede to elever positive for corona.