Af Louise Wethke Buch

Hvorfor valgte du at stille op til Efterskolernes bestyrelse?
”Jeg synes, det er vigtigt, at baglandet er repræsenteret i bestyrelsen. Da jeg stillede op til bestyrelsen i 2017, blev jeg ikke valgt ind, mens et andet bestyrelsesmedlem blev valgt ind på et meget spinkelt mandat. Jeg synes, det er lige tyndt nok, hvis der kun er ét bestyrelsesmedlem i Efterskolernes bestyrelse, og jeg mener faktisk, at der mindst skal være to. Efterskolerne er både en medlemsorganisation, en interesseorganisation og en folkelig bevægelse – og i forhold til interessevaretagelse er det vigtigt at vise vores politiske samarbejdspartnere, at vi faktisk er en organisation med et bagland, der består af 5-7 bestyrelsesmedlemmer på hver skole, som er valgt af en medlemskreds. Dét gør os legitime, så vi bl.a. sikrer vores statstilskud til at lave efterskole.”

Hvad brænder du særligt for?
”Vi skal huske, at vi er en skoleform for 14-18-årige. Vi skal styrke 9. klasse, så vi ikke kun bliver en skoleform for 10. klasseselever, og 10. klasse må ikke blive et højskoleår, for så gør vi os sårbare. Derfor er jeg glad for, at jeg er med i foreningens 10. klassesudvalg.”

Hvad har været din vej ind i efterskoleverdenen?
”Jeg var i praktik på en efterskole, da jeg læste til lærer, og da jeg blev færdiguddannet i 70’erne, nåede jeg kun at arbejde i folkeskolen i tre uger, inden jeg kom tilbage til efterskoleverdenen. Der har jeg været de sidste 48 år, først som lærer, senere som forstander og nu som bestyrelsesmedlem. Som jeg sagde i min valgtale på Efterskolernes årsmøde i 2018, har jeg et 360-graders blik på vores skoleform.”

Hvilken oplevelse fra dit efterskoleliv har gjort størst indtryk på dig?
”Først og fremmest har jeg haft en perlerække af gode oplevelser med mange fantastiske unge mennesker. Men jeg har også oplevet det værste, man kan: at miste unge mennesker, som man har og føler ansvar for. Jeg var forstander på Vejstrup Efterskole, da tre elever omkom i en ulykke på en lejrskoletur til Norge i 2006. En defekt elinstallation gjorde, at en af hytterne brød i brand om natten. Det fylder stadig rigtig meget hos mig og gør stadig ondt. Sådan noget kommer man sig aldrig over, men man kommer videre.”

Hvordan er du med til at sætte dit aftryk på arbejdet i Efterskolernes bestyrelse?
”Jeg var med til at sætte gang i den proces, hvor det blev skrevet ind i vedtægterne, at mindst to bestyrelsesmedlemmer skal være repræsenteret i Efterskolernes bestyrelse. Jeg har også været med til at arbejde for, at vi nu er en mangfoldig skoleform med respekt og forståelse for hinanden uanset værdigrundlag. I nogle år snakkede vi meget om store og små skoler, og det skabte en splittelse i efterskoleverdenen. Jeg har bl.a. sat det på dagsordenen i bestyrelsen og været med til medlemsmøder for at få etableret respekt og forståelse imellem hinanden. Jeg synes, at årsmødet i 2022 var et eksempel på, at vi som efterskoler i dén grad kan arbejde sammen efter to år uden at kunne mødes.”

Esben Jensen

Blå bog

• Esben Jensen, 72 år
  • Er opvokset i Otterup på Nordfyn
  • Blev uddannet lærer i 1974 og har været lærer på Nr. Broby Fri- og Efterskole og Glamsbjerg Efterskole og var sideløbende formand for Efterskolernes Lærerforening fra 1987-1997
  • Blev efterfølgende forstander på Vejstrup Efterskole fra 1997 og var sideløbende bestyrelsesmedlem og formand i Frie Skolers Ledere, indtil han gik på pension i 2015
  • Har siden været bestyrelsesmedlem på BGI akademiet og været midlertidig forstander på St. Andst Efterskole, Pederstrup Efterskole, Ærø Efterskole og Nordfyns Efterskole
  • Har været medlem af Efterskolernes bestyrelse af to omgange fra 2001-2004 og igen fra 2017, hvor han kom ind som suppleant, hvorefter han blev valgt ind på generalforsamlingen i 2018
  • Er medlem af organisationen Seniorer Uden Grænser, hvor han bl.a. arrangerer gymnastik- og studieture til Uganda for forskellige skoler
  • Bor i Svendborg med sin kone og hund og har to voksne døtre, der er flyttet hjemmefra, og som begge har gået på efterskole
efterskolernes-bestyrelse-2022

Lær Efterskolernes bestyrelse at kende

På Efterskolernes generalforsamling 5. marts 2022 fik Efterskolerne ny bestyrelse. I en artikelserie går vi tæt på hvert bestyrelsesmedlem og spørger, hvem de er, og hvad der driver dem i bestyrelsesarbejdet. Esben Jensen er nummer syv i serien efter Pia Nørmølle Andreasen, Peter Munk Povlsen, Tine Engell Kjøller, Kathrine Svane Christiansen, Anne-Mette Pinderup og Mette Ibsen. Næste gang kan du læse et interview med Stine Bossen.

Foto: Lars Krabbe