Elever i både 8., 9. og 10. klasse skal have to uddannelsesparathedsvurderinger (UPV) i løbet af skoleåret. Uddannelsesparathedsvurderingen foretages i forhold til disse tre kategorier af ungdomsuddannelser: 3-årige gymnasiale uddannelser, 2-årig hf og erhvervsuddannelser.

8. Klasse

Deadlines

Efterskolen

KUI

1.UPV

Senest 1. december

Efterskolerne indberetter resultatet af parathedsvurderingerne i optagelse.dk.

Da det er elevens allerførste UPV skal den meddeles skriftligt til elev/forældre -uanset om eleven vurderes uddannelsesparat eller ikke-uddannelsesparat. Den skriftlige meddelelse skal indeholde begrundelsen for vurderingen og en beskrivelse af det videre forløb.

KUI skal ikke foretage revurdering på elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate af efterskolen.

2. UPV

Senest 15. juni

Efterskolerne indberetter parathedsvurderinger i optagelse.dk

Elever som vurderes ikke-uddannelsesparate skal have en skriftlig meddelelse. Den skal indeholde begrundelsen for vurderingen og en beskrivelse af det videre forløb.

Den kommunale ungeindsats skal ikke foretage revurdering på elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate af efterskolen.

9. og 10. klasse

Deadlines

Efterskolen

KUI

1.UPV

senest 1. december

Efterskolerne indberetter resultatet af uddannelsesparathedsvurderinger i optagelse.dk.

Snarest efter 1. december

Elever, som er vurderet ikke-uddannelsesparate, skal revurderes i elevens hjemkommune, hvis de alligevel agter at tilmelde sig den pågældende ungdomsuddannelse.

Efterskolen og KUI skal kommunikere om de elever der ikke er vurderet parat. Der er ingen formkrav for denne kommunikation

Senest 10. januar

KUI revurderer de elever, som efterskolen har vurderet eleverne ikke-uddannelsesparate til.

Revurderingen indberettes i optagelse.dk.

Når revurderingen er foretaget

Elever som ved revurderingen vurderes ikke-uddannelsesparate skal have en skriftlige meddelelse. Den skal indeholde begrundelsen for vurderingen og en beskrivelse af det videre forløb.

2. UPV
(Processen fra 1. UPV gentages)

Senest dagen før den mundtlige prøvetermins påbegyndelse

Efterskolerne indberetter resultatet af uddannelsesparatheds-
vurderinger i optagelse.dk.

Efterskolen sender en skriftlig begrundelse for vurderingen til elevens hjemkommune til brug for revurderingen.

Senest 3 hverdage efter den mundtlige prøvetermins påbegyndelse

KUI revurderer de elever, som vil søge en ungdomsuddannelse, som efterskolen har vurderet eleverne ikke-uddannelsesparate til.

Revurderingen indberettes i optagelse.dk.

Om vurdering af uddannelsesparathed (UPV). Vejledning UVM
Prøveterminer for folkeskolens afgangsprøver
Find frem til elevens kommunale vejleder

Love og Bekendtgørelser