nu kan efterskoler søge penge til udviklingsprojekter

02. marts 2022

Nu kan I søge penge til udviklingsprojekter

Vil I udvikle et projekt, som støtter skolens pædagogiske udvikling? Alle skoler kan nu søge tilskud fra forsøgs- og udviklingspuljen senest 21. april 2022.

Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen. Foto: Trine Bukh

28. februar 2022

Efterskoler skal ruste unge bedre til livet

Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, er optaget af, hvordan efterskoler kan blive bedre til at hjælpe unge ind i forpligtende fællesskaber.

Praksisfaglighed på efterskoler. Gourmetlinjen på Osted Efterskole.

11. februar 2022

Efterskolen klæder Marc på til kokkeuddannelsen

Landets efterskoler tilbyder en lang række værksteder og fag, som styrker elevernes praksisfaglighed. Det gavner bl.a. efterskoleelev Marc Navarro, som forbereder sig på kokkeskolen på efterskolens gourmetkokkelinje.

Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen. Foto: Trine Bukh

Alkoholkultur på dagsordenen

Efterskolerne har alle muligheder for at skabe en bevidsthed omkring unges alkoholindtag, skriver Torben Vind Rasmussen i dette formandsbrev.

Seksuelle-grænser-på-efterskoler

09. februar 2022

Skal I være med til at udvikle nyt projekt om unges seksuelle grænser?

Fem efterskoler skal være medskabere af et nyt projekt, som skal klæde flere efterskoler på til samtalen om unges grænser og krænkende adfærd. Send en ansøgning senest 3. marts, hvis jeres skole skal være med.

IBO Sundeved Efterskole brobygning

09. februar 2022

Vejleder: ”IBO er meningsfuld brobygning”

IBO – efterskolernes verdensmålsbrobygning giver indsigt i erhvervsuddannelserne og danner bro mellem efterskoler og lokale virksomheder, mener vejleder på Sundeved Efterskole. Tilmeld jer IBO for næste skoleår senest 1. april 2022.

Kandidater-til-Efterskoleforeningens-bestyrelse-2022

08. februar 2022

Her er kandidaterne til Efterskoleforeningens bestyrelse

Beslutningen er op til medlemmerne, når to ud af tre kandidater skal vælges ind i Efterskoleforeningens bestyrelse på årsmødet 4.-6. marts. Derudover genopstiller Torben Vind Rasmussen som formand. Se kandidaterne her.

Bøvling Idrætsefterskole - portræt af far og søn. Foto: Tor Birk Trads

08. februar 2022

Bjarke er gået i sin fars fodspor som gymnastiklærer: ”Bøvling er som vores femte familiemedlem”

I snart 40 år har familien Kastrup Shimizu tilført noter af japansk ordentlighed og disciplin til Bøvling Idrætsefterskole. Shimizu junior har for nylig overtaget sin fars plads som gymnastiklærer. En gymnastikdragt, som kræver sin mand at udfylde.

Unge og sex Osted Efterskole - foto: Trine Bukh

07. februar 2022

"Hey, vi vil virkelig gerne lære noget om sex"

Der er alt for lidt af den, og den er for dårlig. Sådan siger ti unge fra Osted Efterskole om den seksualundervisning, de har fået i grundskolen. Få deres råd til, hvordan efterskolen kan råde bod på det.

Unge og sex Osted Efterskole - foto: Trine Bukh

Let's talk about sex

En del unge gør sig de første erfaringer med kærester, kys og sex, mens de går på efterskole. Desværre er mange unges viden om krop og seksualitet mangelfuld. Vi ser på, hvordan efterskoler kan hjælpe dem bedre på vej.

Unge og sex Osted Efterskole

7 råd om seksualundervisning

Bryd med den kønsopdelte seksualundervisning, inddrag eleverne og drop de private eksempler. Få eksperternes gode råd.

Illustration: e-Types / Freepik

01. februar 2022

3 anbefalinger til at arbejde med fortællinger

Få inspiration til bøger, podcasts og film, som kan bruges i arbejdet på efterskoler.